martes, 22 de noviembre de 2011

Terra de la tramuntana

Verges, La Tallada o Bellcaire són pobles que no surten a les grans rutes turístiques de l'Empordà i la Costa Brava; és per això que descobrir-los a cop de pedal fa més intens el contacte del ciclista amb el territori. Aquesta excursió és una proposta de gran aventura en un petit país.

Aquesta terra, batuda sovint per la tramuntana, és un dels paratges més indòmits de les terres empordaneses. Si és veritat que el vent del nord conforma el caràcter de la gent, és que abans ho ha fet amb la terra. A cop de pedal descobrireu, còmodament i intensament, l'acusada personalitat d'aquest petit país on des d'un campanar es veu el campanar veí.

Enfront del camp de futbol de Verges podeu deixar-hi els cotxes. Deixareu el camp a la dreta i començareu a pedalar seguint el carrer. Al cap de 1.100 metres gireu a la dreta de cara a la Tallada, que us queda al davant. Uns 950 metres després entreu al poble pel carrer dels Aspres; a la dreta per Jaume Lloveras i després per Arcs. Del poble val la pena visitar les restes de les seves muralles inclosa l'església de Santa Maria, que forma part de la fortificació. Desemboqueu a la plaça Constitucional i enllaceu amb la de la Generalitat. En sortiu pel carrer del Nord i gireu a la dreta per un camí rural enquitranat.

A penes mig quilòmetre després gireu a l'esquerra i recorreu els 300 metres escassos que us separen de Marenyà, un grup de masos desordenats a tocar de l'església de Sant Esteve (S XIII). Des del temple gireu a la dreta i baixeu ràpidament seguint recte en una primera cruïlla a 750 metres i agafant l'esquerra a la segona (800 m.) en baixada. Des d'aquí hi ha una excel·lent perspectiva de la plana empordanesa. Mig quilòmetre després travesseu la C-31 i, de biaix a l'esquerra, surt la carretera asfaltada que porta a Tor.

Entreu-hi pel carrer del Mar i gireu a l'esquerra pel carrer del Pla en direcció a Bellcaire. Després de creuar un rec gireu a l'esquerra per un camí de terra (360 m.). El camí us porta fins a Albons en dos quilòmetres. Seguiu a la dreta pel carrer principal. Val la pena recórrer el nucli medieval, on tots els carrers porten a l'església de Sant Cugat. A les escoles gireu a la dreta per la GIV 63 21 cap a Bellcaire, poble al qual arribareu en 2,5 quilòmetres.

Seguiu recte per la ruta principal que s'enfila amunt. A l'esquerra teniu l'església romànica de Sant Joan, i a la dreta l'accés al centre del poble. Recte baixeu fins travessar el rec. Gireu a la dreta i seguiu-lo en paral·lel. El camí del rec Vell us portarà en tres quilòmetres fins Verges. Agafeu la GI 634 a la dreta fins al semàfor que travessa la C-252. El primer carrer que creua preneu-lo a la dreta; és el carrer de la Trencada, que us porta al poliesportiu i a l'esplanada davant del camp de futbol on teniu el cotxe.

Dificultat:

Desnivell:

90 metres

Bibliografia

Pedalant pel Baix Empordà (Cossetània)