martes, 6 de diciembre de 2011

La història de la Costa Brava neix a Sant Feliu de Guíxols

Si un paisatge defineix Sant Feliu de Guíxols és la de l'ermita de Sant Elm. Aquest petit temple, situat dalt d'un penyal a 99 metres damunt del mar, es va fer popular perquè el periodista i polític local Ferran Agulló es va inspirar en les magnífiques vistes sobre el litoral que s'hi veuen per crear el nom de Costa Brava.

L'objectiu de la ruta ciclista és tant l'ermita de Sant Elm com alguns dels racons més exclusius, bells i històrics de l'estiueig a la Costa Brava, com la platja de Sant Pol, S'Agaró o l'hostal de Sa Gavina.

Fixarem el punt de sortida davant l'oficina de turisme, al passeig del mar. Començarem a pedalar en direcció sud. En arribar a una rotonda girem a la dreta pel passeig de Juli Garreta i ben aviat hi veurem el monestir, on destaca la magnífica Porta Ferrada, el fragment de porxada adossada al recinte.

Just després del monestir surt a l'esquerra la carretera que va a Tossa, i que hem de prendre. Són uns dos quilòmetres de pujada suau, però que fatigarà els que no estiguin entrenats. Quan planeja hi ha un carrer d'urbanització a mà esquerra que hem d'agafar; és la travessia del camí de les penyes. El seguim fins que desemboca en el carrer de Vista Alegre, que agafem a l'esquerra. Anirem trobant indicadors cap a l'ermita de Sant Elm. Al darrer tram hem d'agafar un trencall a la dreta que ens porta a l'ermita enfilant-se ràpidament.

Des d'aquesta ermita, situada damunt la badia de Sant Feliu de Guíxols, la bellesa extasiant de la costa escarpada i feréstega és indubtable. L'esforç de la pedalada està més que justificat. Ara, la baixada també reconforta. Tornant a la cruïlla amb el camí de Vista Alegre, preneu la dreta per l'avinguda de Sant Elm i avall que fa baixada fins al mar.

Ara es tracta de pedalar pel més a prop de la platja possible fins a recórrer tota la badia. Podeu fer una marrada fins el port, des d'on tindreu una bona panoràmica de la vila i l'ermita a les quals heu pujat, i agafar després carretera de Sant Pol amunt. És el segon esforç del dia que ens portarà fins un centre mèdic i balneari abans de baixar ràpidament per una ruta feta de ziga-zagues, cap a la platja de Sant Pol, un altre indret de gran bellesa. Paga la pena aturar-se a observar un dels llocs històrics del turisme de platja.

Els banys de S'Agaró, amb les casetes de colors, donen pas a la urbanització del mateix nom, al final de la platja a l'esquerra en un carrer que torna a pujar fins a l'hostal La Gavina. La urbanització va ser projectada l'any 1917 per l'arquitecte Rafael Massó per a l'industrial Josep Ensesa i es va començar a construir l'any 1923. La casa Senya Blanca, del mateix Ensesa, la casa Sibils o Niubó, les cases Masó, la casa Gorina, la casa Bonet o el mateix hostal, donen personalitat i cosmopolitisme a aquest racó de costa a cavall entre Sant Feliu i Castell Platja d'Aro.

Just passat l'hostal gireu a la dreta i baixeu al camí de ronda; unes rampes permeten pedalejar gairebé en tot el seu recorregut fins la cala sa Conca. Aquí cal carregar la bici per baixar les escales, creuar la sorra i sortir a l'esquerra cap als carrers urbanitzats. Pels carrers Volta de la Conca, Josep Ensesa, Salvador Espriu i Tramuntana sortireu a una gran rotonda. Gireu a l'esquerra i, per la carretera vella, tornareu a Sant Feliu.