S'han cobert rutes des de Sarrià de Ter (Mou-te en Bici), Vilobí d'Onyar (Ajuntament) i Llagostera (Ajuntament), per comparar temps, costos, consum d'energia primària i emissions de diferents mitjans de transport fins a Girona.
■ La bicicleta ha arribat en primer lloc des de Sarrià de Ter (bici urbana) i Vilobí d'Onyar (bici de carreres).
■ El bus iguala força els temps del cotxe: 8 minuts més sobre un
trajecte de tres quarts d'hora des de Llagostera; i 4 minuts més sobre
un trajecte d'uns 20 minuts des de Sarrià de Ter; permet estalviar la
meitat d'emissions de CO2 que el cotxe i resulta, entre 5 i 6 vegades
més econòmic.
■ La moto empra 3 minuts més en cobrir la ruta Sarrià - Girona i resulta 7 vegades més cara que la bici.
L'Associació per a la Promoció del
Transport Públic i l'Associació Mou-te en Bici, en col·laboració amb
l'ATM de Girona i el Departament de Territori i Sostenibilitat, han
organitzat la II Cursa de Transports interurbana de les comarques de
Girona.
S'hi han pogut comparar els temps, costos, consum d'energia primària i emissions de les següents relacions:
- Sarrià de Ter - Girona: vianant, moto, bici, bus i cotxe
- Vilobí d'Onyar - Girona: bici, bus i cotxe
- Llagostera - Girona: bus i cotxe
A tots els casos els participants han sortit de la porta dels
Ajuntaments respectius i s'han dirigit a la Plaça de Catalunya de
Girona, on han estat premiats amb una bossa amb utensilis de mobilitat
sostenible, com són el mapa de rutes ciclables de Girona i Salt o unes
T10/30 del sistema tarifari integrat.
RESULTATS DE LA CURSA
Cost econòmic
Sense comptar peatges ni aparcament, el
cotxe i la moto ja són 5 i 2 vegades més cars que el transport públic.
Anar en transport públic segueix resultant molt més econòmic que fer
funcionar i mantenir un vehicle propi. Per calcular correctament les
despeses del vehicle privat no pot tenir-se en compte únicament la
despesa del carburant, ja que en un vehicle dièsel suposa només el 21%
dels costos totals, que inclouen la pròpia adquisició del vehicle, el
manteniment, l'assegurança, els impostos, el canvi de pneumàtics,
etcètera.
Per a un desplaçament diari de 30
quilòmetres, un cotxe dièsel costa uns 3.700 € per any, i un de gasolina
uns 4.000 € per any. En el cas de la moto, amb un cost anual d'uns
1.300 €, el carburant és només el 17% del total. Si assumim una despesa
en transport públic equivalent a 11 T-50/30 d'una zona (Sarrià de Ter -
Girona) i 250 € en bitllets senzills de diverses zones, el transport
públic anual resultaria per 581,65 €, el 15% del que costa un cotxe i
el 45% del que costa una moto per a una sola persona. Si assumim una
despesa en transport públic equivalent a 11 T-50/30 de dues zones
(Llagostera o Vilobí d'Onyar - Girona) i 150 € en bitllets senzills de
diverses zones, el transport públic anual resultaria per 704,40 €, el
18% del que costa un cotxe i el 54% del que costa una moto per a una
sola persona.
La Cursa de transports vol ajudar a fer
una comptabilitat correcta dels costos del vehicle privat, que sovint
es minimitzen considerant-ne únicament els del
carburant. Però aquest concepte és el menor dels costos de mantenir i fer funcionar un vehicle privat cotxe o moto.
carburant. Però aquest concepte és el menor dels costos de mantenir i fer funcionar un vehicle privat cotxe o moto.
Temps de viatge
Els resultats de la cursa tenen en
compte el seu cost i la rapidesa dels modes de transports, no pas la
velocitat punta. Per això es calcula el temps de viatge de "porta a
porta" entre un origen i una destinació i en el balanç s'hi inclouen el
temps d'aparcament per al transport privat i el temps d'accés a la
parada i espera del transport públic. Tots els viatgers comencen i
acaben a peu els seus desplaçaments.
Energia primària consumida i emissions de CO2
S'han tingut en compte dos conceptes per
avaluar la despesa d'energia primària dels viatges: el consum de
combustible de dins del dipòsit del vehicle i la despesa energètica per a
transformar els recursos fòssils primaris en combustible. No s'han
contemplat despeses energètiques de construir, mantenir o desballestar
els vehicles (aspectes sempre més favorables a la bicicleta i al
transport públic per la menor proporció de materials per usuari).
Les emissions de CO2 estan calculades en
funció del consum de carburant que, en aquest cas, és la crema directa
de combustibles fòssils en l'autobús i en la moto.
No hay comentarios:
Publicar un comentario